featured-image

Wat te doen met tranen tijdens de training?

In mijn studio wordt heel wat af gesnotterd. Tranen vloeien soms in de eerste paar uren, of zelfs al bij binnenkomst. Van verdriet, van opluchting, van wat er in je gebeurt als je vertelt.

Bij de start van een training of coaching delen we iets van onze levensverhalen. Vertellen we kort iets over waar je wieg stond, waar je vandaan komt, met wie je verbonden bent.

Stem geven aan je eigen verhaal en het noemen van namen raakt aan iets gevoeligs.  Er komt een emotie op.

Ik doe zelf ook mee en vertel openlijk over mijn leven en mijn geschiedenis. Dat nodigt mensen uit om ook persoonlijke verhalen te delen.

Soms zie of hoor ik de emotie aankomen. Dan ben ik stil en geef ruimte. Ik reik geen tissues aan en loop (zeker) niet weg voor een glaasje water. Ik raak de ander niet aan, sla geen arm om iemands schouder. Ik blijf en troost met mijn ogen. Meestal worden anderen ook stil, eerbiedig bijna. We nodigen uit om verder te vertellen. ‘Vertel maar door.’

Volgens mij duurt een emotie kort, heel kort zelfs.

Soms raken andere deelnemers bijna verontwaardigd dat ik iemand dan even de ruimte geef. Maar mijn ervaring is: als de spreker ervaart dat de woorden en de emotie welkom zijn, dan verandert het. Ons gevoel golft. Ook op een podium, ook in een groep.

De opluchting is vaak groot. “Fijn dat ik toch mijn verhaal helemaal heb af verteld.”

Ik ben dan ook blij. Het is een nieuwe ervaring voor een spreker.

Vertel verder, kijk in ogen van anderen en vertel maar door. Er komen altijd woorden of een stilte en dat is ook goed.

Lees ook: als ik maar niet breek.

Lees ook

featured-image
foto: Frank Kouws
Help… een pitch!

Pitchen is kort en bondig iets vertellen zodat anderen nieuwsgierig worden. Naar jou en naar wat je te zeggen hebt. Dat lijkt simpel. Maar het is best moeilijk om het simpel te houden. Vooral omdat je zo veel te vertellen hebt over je onderwerp. En echt: je publiek kun je al in één minuut helemaal […]

lees verder
featured-image
Toen zei ik niets

Twee jaar duurde het en ik zweeg. Tegen hem, tegen mijn klasgenootjes, tegen mijn ouders. Ik was negen en droeg een tuinbroek. Daarin had hij niets te zoeken. Ik gruwelde van zijn zachte handen, weke lippen en zijn grijze baard. Deze leerkracht – nota bene het hoofd van mijn lagere school – bracht mij (alleen […]

lees verder
featured-image
Zegt hij, hij zegt

Er zijn vertellers die letterlijk citeren wat zijzelf én wat de ander heeft gezegd. Misschien is dat belangrijk om het verhaal precies genoeg te kunnen vertellen. Ik denk dat de spreker de situatie voor zich ziet. Een voorbeeld: “Ik was met Kees mee naar het ziekenhuis voor zijn uitslag. Auto in de parkeergarage en ik […]

lees verder