featured-image
foto: Frank Kouws

Help… een pitch!

Pitchen is kort en bondig iets vertellen zodat anderen nieuwsgierig worden. Naar jou en naar wat je te zeggen hebt. Dat lijkt simpel.

Maar het is best moeilijk om het simpel te houden. Vooral omdat je zo veel te vertellen hebt over je onderwerp. En echt: je publiek kun je al in één minuut helemaal kwijtraken…

Hoe maak je in een kwartier een prima pitch, die mensen goed kunnen volgen?

Door een heldere route uit te stippelen:

Leg vijf blanco bierviltjes – of kaartjes naast elkaar.

  1. Intro
  2. Drieslag nummer 1
  3. Drieslag nummer 2
  4. Drieslag nummer 3
  5. Afsluiter – uitnodiging

Dan is het een simpele invuloefening.

In het intro zeg je wie je bent en waarvan.

Dan maak je een goede en simpele drieslag, zoals ‘waarom – wat – hoe’, ‘vroeger – nu – toekomst’.  Lees ook Waarom werkt de drieslag?

En tenslotte een uitnodigende afsluiter.

Start je pitch met storytelling

Wil je beginnen met een verhaaltje (storytelling)? Leg dan zeven bierviltjes neer. Leid het niet in (ik ga jullie graag meenemen….), maar begin meteen met het verhaal (het eerste kaartje) – en kom er aan het einde even op terug (het zevende).

Tot slot: oefen veel en hardop, onder de douche, op de fiets! Niet voor de spiegel, dat is zo raar. Neem het op je telefoon op en luister ernaar.

Hulp bij het maken van jouw pitch

Ik help mensen graag bij het maken van een goede pitch in mijn pitchcoachings of  individuele coachings

Je kunt ook mijn pitchpakketje bestellen, een wit doosje met kaartjes en stapeltje bierviltjes. Bestel hier ons pitchpakketje (€ 15,- brievenbusformaat).

Heb je hulp nodig? Ik help je graag. Dat kan online of in mijn basistraining presenteren in 3 dagen.

Je bent ook bij mij van harte welkom voor een individuele coaching.

Meer blogs over pitchen

Pitchen doe je zo!

10 tips voor een goede elevator pitch

pitch als routeplanner

Hoe houd je een goede sales pitch?

Lees ook

featured-image
Hoe houd je een goede sales pitch?

Een sales pitch is een korte en krachtige gesproken presentatie van maximaal 60 seconden, waarin je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengt. Met een overtuigende sales pitch zorg jij ervoor dat de ander nieuwsgierig genoeg is om met je verder te willen praten. De sales pitch wordt ook wel elevator pitch genoemd, of […]

lees verder
featured-image
Toen zei ik niets

Twee jaar duurde het en ik zweeg. Tegen hem, tegen mijn klasgenootjes, tegen mijn ouders. Ik was negen en droeg een tuinbroek. Daarin had hij niets te zoeken. Ik gruwelde van zijn zachte handen, weke lippen en zijn grijze baard. Deze leerkracht – nota bene het hoofd van mijn lagere school – bracht mij (alleen […]

lees verder
featured-image
Zegt hij, hij zegt

Er zijn vertellers die letterlijk citeren wat zijzelf én wat de ander heeft gezegd. Misschien is dat belangrijk om het verhaal precies genoeg te kunnen vertellen. Ik denk dat de spreker de situatie voor zich ziet. Een voorbeeld: “Ik was met Kees mee naar het ziekenhuis voor zijn uitslag. Auto in de parkeergarage en ik […]

lees verder