Zó geef je je visitekaartje af!

  • geplaatst door Anne in
  • Algemeen
  • 31-01-2013

Geslaagde lezing over zakelijke etiquette

Zo, de toon is gezet: de eerste Lekkere Lezing van dit jaar was gezellig, informatief en overheerlijk! Zo’n 30 ondernemende mensen kwamen woensdag 30 januari naar het Kookcollege Wijchen voor een lekker avondje netwerken.

Na een korte pitchronde -om de beurt op de zeepkist en jezelf presenteren in 30 seconden- gingen we aan tafel. Met een beetje gezonde spanning, want etiquette deskundige Lilian Woltering zou niet alleen komen vertellen  ‘hoe het heurt’ in het zakelijke leven. Ze kondigde ook aan ons te testen op onze (kennis van de) manieren…

Weg met die telefoon

Nou, we weten het nu allemaal:  hoe geef je je kaartje af? Hoe introduceer je de een, terwijl je met de ander in gesprek bent? Hoe schud je elkaar  dan de hand? En hoe niet! En … ook handig om te weten: je telefoon, hoe smart ie ook is, mag NIET op tafel tijdens een etentje of bespreking. Tenzij je de woordvoerder van bijvoorbeeld de minister-president bent en 24/7 bereikbaar moet zijn. Ook handig om te weten: hallo in de aanhef van je mailtje, is echt ‘not done’.

Een belangrijke conclusie van de avond: zakelijke etiquette gedragsregels geven niet alleen duidelijkheid over hoe je je moet gedragen in een bepaalde situatie. Ze dragen ook bij aan een goede sfeer en respect voor elkaar. Handig toch? Als je weet hoe het hoort, hoef je je dáár in ieder geval niet meer druk om te maken. En kun je helemaal richten op je contact met de ander.

E-mail en receptie etiquette

Afsluiten met een standaard handtekening is niet leuk, iedereen wil iets persoonlijks.

En beginnen met HALLO, is heel informeel, ook bij een presentatie. Ook geachte mevrouw  terwijl je al een heel leuk offerte gesprek heb gehad vond niemand aan te raden. Lilian gaf leuke voorbeelden en liet ons oefenen! Ook met het inbreken in een gesprek op een borrel, waar je niemand kent. Tip van Attis van der Horst ( aankoopmakelaar): stap op een trio af. Dan stoor je minder en hoeven ze het gesprek niet meteen te staken. Je kunt dan met één iemand verder praten.

 

Aanmelden voor Lekkere Lezing

Ben je er de volgende Lekkere Lezing ook graag (weer) bij? Meld je dan nu alvast aan op de site: www.lekkerelezing.nl

Met vr gr.

(deze afsluitende groet mag ook ECHT niet meer anno 2013)

Karin Giesen, Geen Gebakken Lucht

Nóg een enthousiaste deelnemer:

“Lekkere Lezing is een heerlijke aanvulling op het netwerkaanbod in en rondom Nijmegen. De warme ontvangst door Anne en Marcel, de open en informele sfeer tussen de gasten, een interessante spreker tussen de gangen door, plus het delicieuze eten zijn de ingrediënten voor een kostelijke avond met ondernemers uit de regio. Echt een aanrader.”

 Jeffrey Jansen, eigenaar van BLYNQ

 

 

Lees ook

featured-image
Workshop voor huisartsenteam

Met veel plezier gaf ik deze zomer een workshop aan een huisartsenteam in Nijmegen. We hebben heel praktisch geoefend met: Drieslagen – steekwoorden – bierviltjes – stiltes – blokjes – luisteren – punten – oogcontact – asymmetrie – stopwoordjes – improviseren. Iedereen deed mee, ook al vervullen ze allemaal andere rollen in de praktijk. Brechtje […]

lees verder
featured-image
Luisterlegenda

Allereerst: help je publiek luisteren Stap 1. Zeg waarom je er bent Intentie + route geven = rust bij je luisteraar. Stap 2. Titeltjes in de lucht Noem aan het begin van ieder blok een kort titeltje: Zo worden verhalen hapklaar en beloftevol. Stap 3. Stel vragen hardop Vragen openen oren. Stap 4. Gebruik signaalwoorden […]

lees verder
Hoe een oratie tot leven kwam – oratiecoaching

Begin dit jaar zat ik aan tafel met Ronald. Ronald is KNO-arts, hoogleraar, scherp van geest en vastberaden om zijn oratie niet zomaar een praatje te laten zijn, maar een verhaal dat raakt. Eén oratie waar over nagepraat wordt. Hij wilde geen opsomming van feiten of een opsmuk van dia’s. Hij wilde spreken met overtuiging, […]

lees verder