featured-image
foto: Frank Kouws

Jouw beste speech in 3 stappen

  1. Voorbereiding in je hoofd: waarom ga jij speechen? Waarom ben jij gevraagd? Wat wil je bereiken? Is er een hoger doel? Voor wie ga je spreken? Wie is je publiek?
  2. Wat ga je zeggen; schrijf het op, op een groot vel papier of op kleine kaartjes. Kijk er naar, associeer, teken, schets, schrijf steekwoorden op. Gebruik spreektaal! Nu ben je nog niet klaar, dit is pas het halve werk.
  3. Structuur: leg vijf witte kaartjes neer en kies je route.

KAPSTOK

In de intro leid je je verhaal in (beeld / sfeer / storytelling) 

In het midden maak je een heel duidelijke drieslag (er is veel mogelijk, kies bijvoorbeeld één van de opties hierboven op de foto (wat, hoe wie/ of vroeger, nu, toekomst).

Aan het eind rond je je verhaal af en kom je terug op het begin; zoals je begon…

Oefen hardop

Neem je speech op, op je telefoon. Hoe lang duurt het? Loopt het lekker? Lukt het je om gewoon te spreken? Neem je pauzes? Komen er stopwoordjes op? Zit er humor of luchtigheid in?

En dan is het zover: jij bent aan de beurt.

Spreek in contact

Kijk je publiek aan! Neem je kaartjes mee en houd de regie. Kijk hoe je wilt staan of zitten. Is er genoeg licht? Kun je de mensen zien en kunnen ze jou zien en horen? Wacht de ober even met het toetje uitserveren? Heb je een glas om te proosten? Houd je het kort en bondig?

Spreken als jezelf

in gewone taal. Dat kunnen we allemaal.

Toast!

Kom je er niet uit? Bel of mail ons dan gerust: 024- 8454866

Online coaching

Individuele coaching

 

 

Lees ook

featured-image
Hoe houd je een goede sales pitch?

Een sales pitch is een korte en krachtige gesproken presentatie van maximaal 60 seconden, waarin je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengt. Met een overtuigende sales pitch zorg jij ervoor dat de ander nieuwsgierig genoeg is om met je verder te willen praten. De sales pitch wordt ook wel elevator pitch genoemd, of […]

lees verder
featured-image
foto: Frank Kouws
Help… een pitch!

Pitchen is kort en bondig iets vertellen zodat anderen nieuwsgierig worden. Naar jou en naar wat je te zeggen hebt. Dat lijkt simpel. Maar het is best moeilijk om het simpel te houden. Vooral omdat je zo veel te vertellen hebt over je onderwerp. En echt: je publiek kun je al in één minuut helemaal […]

lees verder
featured-image
Toen zei ik niets

Twee jaar duurde het en ik zweeg. Tegen hem, tegen mijn klasgenootjes, tegen mijn ouders. Ik was negen en droeg een tuinbroek. Daarin had hij niets te zoeken. Ik gruwelde van zijn zachte handen, weke lippen en zijn grijze baard. Deze leerkracht – nota bene het hoofd van mijn lagere school – bracht mij (alleen […]

lees verder