featured-image

Informeren is saai

Wat is jouw vertrekpunt bij de voorbereiding van je verhaal, presentatie, filmpje, pitch, gesprek?

Denk je echt dat je puur komt informeren? Stuur dan een brochure op.

Ik vraag mensen boven hun presentatie te gaan hangen. Wat kom je in wezen doen? Benoem je intentie en kies een paar werkwoorden (grootmoedig denken mag!):

Inspireren

Motiveren

Activeren

Bemoedigen

Vertragen

Waarschuwen

Profileren

Verleiden

Wakker schudden

Enthousiasmeren

Verwonderen

Verbinden

Vermaken

Provoceren

Overtuigen

Meenemen

Uitvragen

Overleggen

Volgende stap: kies een vorm die past bij jouw intentie. Als je wilt activeren; ga dan staan of vraag iedereen te gaan staan of samen te lopen. Ga je wel of niet met PowerPoint werken of liever met kaartjes.

Daarna: verdiep je in je publiek. Wie zijn zij. Voorafgaand aan je presentatie: zoek deelnemers – gasten op. Stel ze vragen via LinkedIn of chat met hen. Zo leer je ze kennen. Eerste levensbehoefte van publiek is dat je ze ziet. Erken die behoefte; voorafgaand aan je presentatie, tijdens en na afloop.

Pas als laatste bereid ik de inhoud voor. Voor velen is dat ondenkbaar. De inhoud (WAT ga je zeggen) hobbelt vrolijk achter de vorm aan in een goede voorbereiding. Eerst de vorm en je publiek, dan de structuur en dan inkleuren wat je gaat vertellen.

Heb je hulp nodig? Individuele coaching kan je helpen. We helpen je graag.

Lees ook

featured-image
Hoe houd je een goede sales pitch?

Een sales pitch is een korte en krachtige gesproken presentatie van maximaal 60 seconden, waarin je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengt. Met een overtuigende sales pitch zorg jij ervoor dat de ander nieuwsgierig genoeg is om met je verder te willen praten. De sales pitch wordt ook wel elevator pitch genoemd, of […]

lees verder
featured-image
foto: Frank Kouws
Help… een pitch!

Pitchen is kort en bondig iets vertellen zodat anderen nieuwsgierig worden. Naar jou en naar wat je te zeggen hebt. Dat lijkt simpel. Maar het is best moeilijk om het simpel te houden. Vooral omdat je zo veel te vertellen hebt over je onderwerp. En echt: je publiek kun je al in één minuut helemaal […]

lees verder
featured-image
Toen zei ik niets

Twee jaar duurde het en ik zweeg. Tegen hem, tegen mijn klasgenootjes, tegen mijn ouders. Ik was negen en droeg een tuinbroek. Daarin had hij niets te zoeken. Ik gruwelde van zijn zachte handen, weke lippen en zijn grijze baard. Deze leerkracht – nota bene het hoofd van mijn lagere school – bracht mij (alleen […]

lees verder