featured-image
foto: Patricia Rehe

Hoe overtuig je met je stem?

Eindig een zin met een lagere stem en je klinkt geruststellend en overtuigend. Om jou kunnen we niet heen. Wat je vertelt klinkt waar.

“Vragend spreken” is diep verankerd in onze spreekcultuur. We horen het in elke training gebeuren. Met de beste bedoelingen houden mensen hun hoofd scheef, kijken vragend (wenkbrauwen omhoog) én eindigen hun zinnen met een hogere toonhoogte in hun stem. Het lijkt vriendelijk en dynamisch maar het is vooral niet overtuigend.

Junior

Kinderen vertellen hun verhalen vaak vragend. “We waren in het winkelcentrum (stem omhoog) en toen waren we mijn beertje kwijt (omhoog) en toen vonden we hem weer (omhoog) en toen kregen we een ijsje (stem omhoog)”. Achter elke zin kan je denken: toch…? De volwassene bevestigt het verhaal en het kind voelt zich goed. Maar als volwassen spreker wil jij vertellen waar je verhaal over gaat. Je hebt toch niet na elke zin bevestiging nodig? Toch?😉

Poneren

Als publiek luisteren we graag naar sprekers die poneren, die hun zinnen eindigen met een lage toon/stem. We houden van sprekers die van een punt naar punt spreken. Die je wat stilte geven om je te laten verwerken wat ze net gezegd hebben. Dat geeft ruimte en senioriteit. Ruimte aan het publiek om goed te luisteren, en voor jou als spreker om te bedenken wat je gaat zeggen.

Senior

De liefde voor goede sprekers is vaak onbewust: we voelen aan dat iemand een fijne spreker is, of juist dat iemand onzeker is of hengelt naar bevestiging.

Vorm

In mijn coachings en trainingen werk ik graag vanuit de vorm. Ik begin bij hoe jij communiceert, hoe je beweegt, hoe je kijkt, hoe je klinkt. We filmen veel en kijken terug; met en zonder geluid. Met en zonder beeld. Zo analyseren we je communicatie tot in de details.

Inhoud & structuur

Pas als je goed zicht hebt op HOE je spreekt beginnen we aan het WAT, de inhoud van je verhaal. En ook daar hamer ik eerst op een goede structuur en een heldere intentie. Wat je dan gaat zeggen rolt er dan als vanzelf uit. Alsof je de wind in de zeilen krijgt.

Oefenen?

Ondertussen kun je oefenen met overtuigend spreken. Dat kan zelfs bij het voorlezen aan je kinderen, het wandelen met de hond, het brood bestellen bij de bakker. Spreek niet met stemverheffing, maar met aandacht, duidelijke punten. En korte stiltes om te ontvangen.

Wees welkom in mijn SpreekStudio in Molenhoek. Ik werk graag met je aan je verhaal en manier van spreken.

Lees ook

featured-image
Hoe houd je een goede sales pitch?

Een sales pitch is een korte en krachtige gesproken presentatie van maximaal 60 seconden, waarin je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengt. Met een overtuigende sales pitch zorg jij ervoor dat de ander nieuwsgierig genoeg is om met je verder te willen praten. De sales pitch wordt ook wel elevator pitch genoemd, of […]

lees verder
featured-image
foto: Frank Kouws
Help… een pitch!

Pitchen is kort en bondig iets vertellen zodat anderen nieuwsgierig worden. Naar jou en naar wat je te zeggen hebt. Dat lijkt simpel. Maar het is best moeilijk om het simpel te houden. Vooral omdat je zo veel te vertellen hebt over je onderwerp. En echt: je publiek kun je al in één minuut helemaal […]

lees verder
featured-image
Toen zei ik niets

Twee jaar duurde het en ik zweeg. Tegen hem, tegen mijn klasgenootjes, tegen mijn ouders. Ik was negen en droeg een tuinbroek. Daarin had hij niets te zoeken. Ik gruwelde van zijn zachte handen, weke lippen en zijn grijze baard. Deze leerkracht – nota bene het hoofd van mijn lagere school – bracht mij (alleen […]

lees verder