Eindexamen leerlingen toespreken

  • geplaatst door Anne in
  • Algemeen
  • 14-06-2012

Vijftien geslaagde eindexamen leerlingen achter elkaar toespreken… met slechts 1 minuut per leerling. Dat is een ware opgave voor de mentoren, maar ook een uitdaging. Hoe kan ik dat goed, ontspannen,enthousiast, betrokken en met humor doen? Dat waren de vragen van leraren van een Stedelijk Gymnasium. In een workshop van twee en een half uur hebben we geoefend met houding, mimiek, handen, articulatie, verstaanbaarheid, wel of niet achter de katheder staan, microfoon gebruik en het toepassen van humor en beeldspraak.

Hoe maak ik een kapstok? Een houvast, een geraamte voor mijn speech? In welk persoonsvorm zal ik spreken? Met alle docenten hebben we deze middag samengewerkt. Elkaar feedback gegeven. Gefilmd, gekeken, geluisterd, geoefend. Uitproberen. Oefenen, oefenen, oefenen en dus goed voorbereiden.  En dat allemaal binnen één minuut. Timing is the answer for success!

Tip: maak kaartjes: heel handig: Presenteren vanaf kaartjes

Maak voor alle leerlingen één of twee kaartjes. Daar schrijf je alleen een aantal punten op. (dit kan je maken met PowerPoint en druk het af  als een handout; 2 per pagina). Oefen op de punten die je wil zeggen. Weet welke zinnen bij de punten horen. Daardoor blijf je goed contact houden met de leerlingen in de zaal.

 

Lees ook

featured-image
foto: Frank Kouws
Help… een pitch!

Pitchen is kort en bondig iets vertellen zodat anderen nieuwsgierig worden. Naar jou en naar wat je te zeggen hebt. Dat lijkt simpel. Maar het is best moeilijk om het simpel te houden. Vooral omdat je zo veel te vertellen hebt over je onderwerp. En echt: je publiek kun je al in één minuut helemaal […]

lees verder
featured-image
Toen zei ik niets

Twee jaar duurde het en ik zweeg. Tegen hem, tegen mijn klasgenootjes, tegen mijn ouders. Ik was negen en droeg een tuinbroek. Daarin had hij niets te zoeken. Ik gruwelde van zijn zachte handen, weke lippen en zijn grijze baard. Deze leerkracht – nota bene het hoofd van mijn lagere school – bracht mij (alleen […]

lees verder
featured-image
Zegt hij, hij zegt

Er zijn vertellers die letterlijk citeren wat zijzelf én wat de ander heeft gezegd. Misschien is dat belangrijk om het verhaal precies genoeg te kunnen vertellen. Ik denk dat de spreker de situatie voor zich ziet. Een voorbeeld: “Ik was met Kees mee naar het ziekenhuis voor zijn uitslag. Auto in de parkeergarage en ik […]

lees verder