Eindexamen leerlingen toespreken

  • geplaatst door Anne in
  • Algemeen
  • 14-06-2012

Vijftien geslaagde eindexamen leerlingen achter elkaar toespreken… met slechts 1 minuut per leerling. Dat is een ware opgave voor de mentoren, maar ook een uitdaging. Hoe kan ik dat goed, ontspannen,enthousiast, betrokken en met humor doen? Dat waren de vragen van leraren van een Stedelijk Gymnasium. In een workshop van twee en een half uur hebben we geoefend met houding, mimiek, handen, articulatie, verstaanbaarheid, wel of niet achter de katheder staan, microfoon gebruik en het toepassen van humor en beeldspraak.

Hoe maak ik een kapstok? Een houvast, een geraamte voor mijn speech? In welk persoonsvorm zal ik spreken? Met alle docenten hebben we deze middag samengewerkt. Elkaar feedback gegeven. Gefilmd, gekeken, geluisterd, geoefend. Uitproberen. Oefenen, oefenen, oefenen en dus goed voorbereiden.  En dat allemaal binnen één minuut. Timing is the answer for success!

Tip: maak kaartjes: heel handig: Presenteren vanaf kaartjes

Maak voor alle leerlingen één of twee kaartjes. Daar schrijf je alleen een aantal punten op. (dit kan je maken met PowerPoint en druk het af  als een handout; 2 per pagina). Oefen op de punten die je wil zeggen. Weet welke zinnen bij de punten horen. Daardoor blijf je goed contact houden met de leerlingen in de zaal.

 

Lees ook

featured-image
Workshop voor huisartsenteam

Met veel plezier gaf ik deze zomer een workshop aan een huisartsenteam in Nijmegen. We hebben heel praktisch geoefend met: Drieslagen – steekwoorden – bierviltjes – stiltes – blokjes – luisteren – punten – oogcontact – asymmetrie – stopwoordjes – improviseren. Iedereen deed mee, ook al vervullen ze allemaal andere rollen in de praktijk. Brechtje […]

lees verder
featured-image
Luisterlegenda

Allereerst: help je publiek luisteren Stap 1. Zeg waarom je er bent Intentie + route geven = rust bij je luisteraar. Stap 2. Titeltjes in de lucht Noem aan het begin van ieder blok een kort titeltje: Zo worden verhalen hapklaar en beloftevol. Stap 3. Stel vragen hardop Vragen openen oren. Stap 4. Gebruik signaalwoorden […]

lees verder
Hoe een oratie tot leven kwam – oratiecoaching

Begin dit jaar zat ik aan tafel met Ronald. Ronald is KNO-arts, hoogleraar, scherp van geest en vastberaden om zijn oratie niet zomaar een praatje te laten zijn, maar een verhaal dat raakt. Eén oratie waar over nagepraat wordt. Hij wilde geen opsomming van feiten of een opsmuk van dia’s. Hij wilde spreken met overtuiging, […]

lees verder