Crisiscommunicatie en effectief omgaan met de media

Hoe zet je crisiscommunicatie in om grip te houden op een crisis situatie? En hoe ga je op een effectieve manier om met de media? Effectief omgaan met de media helpt je in het managen van crisissituaties. In de mediatrainingen van Spies&Spreken leer je hoe je op een adequate manier reageert en anticipeert in crisissituaties. En hoe je jouw boodschap, of die van je bedrijf, op een overtuigende manier kunt presenteren.

Crisiscommunicatie is sterk veranderd de laatste jaren. De tijd van wachten op de persbijeenkomst om geïnformeerd te raken over de crisissituatie is voorbij. Als mensen willen weten wat er aan de hand is, wachten zij niet op de officiële kanalen, maar gaan zij zelf op zoek naar informatie. Die informatie is direct, ongecontroleerd en ongecensureerd, te vinden op sociale media als Twitter, Facebook en YouTube. Iedereen is tegelijkertijd zender en ontvanger, het zenden van de boodschap over de crisis situatie is dan ook niet langer voorbehouden aan het bedrijf zelf. Mensen reageren op geruchten, spreken vermoedens uit, ventileren hun mening in de sociale media. Probeer dat maar eens te regisseren…!

Crisiscommunicatie: wat doe je wel en wat niet?

Regie houden op de crisiscommunicatie is daarom een bijna onmogelijke opgave. Heb jij in je werk of in je dagelijks leven veel te maken met de media? Ben je communicatie adviseur, voorlichter, manager of directeur? Of word je vanuit je functie als arts, advocaat of politicus vaak benaderd door de pers? In crisiscommunicatie is het nu nóg belangrijker dat je weet wat je moet doen en wat niet. Dat je weet hoe je adequaat reageert op informatie en geruchten.

Mediatraining

In de mediatrainingen van Spies&Spreken leer je hoe je je kunt voorbereiden op crisis situaties. De mediatraining is bedoeld voor iedereen die met vertrouwen de media tegemoet wil treden. We gaan je niét leren hoe je met de verschillende sociale media moet omgaan in de crisiscommunicatie. Dat weten jij, of andere communicatiedeskundigen binnen je bedrijf, ongetwijfeld zelf heel goed. Bovendien, over het actief inzetten van sociale media voor crisiscommunicatie, dáár kun je vaak nog wel even over nadenken. Bij ‘live’ media gaat dat vaak anders. Als een journalist je benadert voor een reactie of een standpunt, moet je daar meteen adequaat op  reageren. Belangrijk dus dat je daarop goed voorbereid bent.

Effectief omgaan met media

Spies&Spreken helpt je op een effectieve manier om te gaan met deze live media. Met journalisten bijvoorbeeld, die je onverwacht een microfoon onder je neus duwen. En je zo dwingen tot een reactie. Omgaan met de media, dat betekent snel en adequaat reageren op onverwachte vragen en situaties. Het gaat er om hoe jij, in de juiste interactie met journalisten, de media kan gebruiken om je boodschap goed voor het voetlicht te brengen. Juist in crisiscommunicatie is dit cruciaal.

Oefenen voor de camera

Door te oefenen met onverwachte situaties, krijg je inzicht in je eigen gedrag en valkuilen. Door veel te oefenen, leer je nieuwe vaardigheden aan en leer je oude belemmerende gewoonten af. We werken in kleine groepen, zodat er voor alle deelnemers voldoende tijd om te oefenen en om verschillende manieren uit te proberen. We kijken ook naar hoe anderen spreken, geven elkaar feedback. Je leert ook door anderen te observeren. Spies&Spreken werkt dan ook altijd veel met de beelden en camera’s. We filmen en kijken terug, om zo van onszelf en van elkaar te leren.

Mediavaardigheden trainen

Onze trainingen zijn praktisch en compact. We laten je voorbeelden uit de praktijk zien om de theorie te kunnen bespreken. In de mediatrainingen oefenen we met mediavaardigheden in de ruimste zin van het woord. We trainen hoe je je presenteert voor een publiek, hoe je reageert voor de camera, wat je wel -en vooral niet- moet zeggen in persconferenties. We oefenen ook met het afnemen van korte interviews voor radio of televisie. Alle aspecten van presenteren, die ook in crisiscommunicatie een rol spelen, komen aan bod.

Ervaren mediatrainers

De mediatraining wordt gegeven door onze zeer ervaren mediatrainers Marije Alma en Machteld Kooij. Zij kennen het vak door en door en weten hoe welke overvaltechnieken journalisten gebruiken om informatie los te krijgen. Vooral in crisiscommunicatie is het heel belangrijk dat jij dan het hoofd koel weet te houden. Onze mediatrainers, in de rol van journalist, overvallen je met vragen. Zij duwen een microfoon onder je neus en dagen je uit direct te reageren. Wat doe je dan? Hoe pak je dat aan? Je krijgt volop de gelegenheid je hierin te trainen.

Makkelijker spreken voor de camera

Dus… wil jij leren om goed antwoord te geven in interviews? Beter leren omgaan met lastige vragen van journalisten? Makkelijker spreken voor de camera? Met overtuigingskracht optreden in de media? Spies&Spreken helpt je daar graag bij.
In onze Brochure mediatraining 2014 vind je meer informatie over onze trainingsmogelijkheden. We bieden je altijd een training op maat. Ook individuele coaching is mogelijk.

Je kunt ook direct contact opnemen met Spies&Spreken voor meer informatie.

Lees ook

featured-image
Hoe houd je een goede sales pitch?

Een sales pitch is een korte en krachtige gesproken presentatie van maximaal 60 seconden, waarin je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengt. Met een overtuigende sales pitch zorg jij ervoor dat de ander nieuwsgierig genoeg is om met je verder te willen praten. De sales pitch wordt ook wel elevator pitch genoemd, of […]

lees verder
featured-image
foto: Frank Kouws
Help… een pitch!

Pitchen is kort en bondig iets vertellen zodat anderen nieuwsgierig worden. Naar jou en naar wat je te zeggen hebt. Dat lijkt simpel. Maar het is best moeilijk om het simpel te houden. Vooral omdat je zo veel te vertellen hebt over je onderwerp. En echt: je publiek kun je al in één minuut helemaal […]

lees verder
featured-image
...over je schouder presenteren met je PowerPoint - foto: Frank Kouws
Prins PowerPoint en Koning(in) Spreker

Steeds wurmt hij zich weer tussen jou en het publiek, tussen jou en je verhaal. Prins PowerPoint dringt zich op alsof hij de norm is bij presentaties. Maar meestal is hij een veel te felle lamp die jou als spreker in de schaduw zet. Dat kan, dat moet anders! Maar ja.. Haast elke congresorganisatie vraagt twee […]

lees verder